Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stres w pracy odczuwa ponad połowa Polaków

Łukasz Bronicz
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Przemysław Świderski
Polacy są jednym z najbardziej zestresowanych narodów w Europie. W tym względzie wyprzedzają nas tylko Grecy i Turcy. Z czego wynika stres w pracy i jak można mu przeciwdziałać?

Wyniki badań OECD wskazują jednoznacznie: ponad połowa Polaków odczuwa stres w pracy. Czynników wywołujących stres jest wiele, a w interesie polskiego rynku pracy jest minimalizowanie tych czynników, przez co wzrośnie efektywność pracowników.

Badania OECD prezentują się następująco: aż 53,3% polskich pracowników odczuwa stres w pracy. Wyprzedzają nas tylko Grecy (58%) i Turcy (67,5%). W tej niechlubnej rywalizacji daleko nam do Szwedów (14,7%) czy Norwegów (18,2%), nie wspominając już o naszych sąsiadach - w Niemczech zestresowanych jest 42,4% pracowników, a w Czechach 43,4%. Czynniki wywołujące stres w pracy to m.in. zbyt duże obciążenie obowiązkami zawodowymi, brak jasności co do zakresu obowiązków czy problemy z porozumiewaniem się z pracodawcą.

Minimalizowanie stresu w pracy
Efektywność pracownika cierpi, gdy wystawiany on jest na działanie stresu. Praca w niekomfortowych warunkach psychicznych i fizycznych tylko potęguje ten efekt. Stres w pracy może prowadzić do wypalenia zawodowego i wielu chorób. Na zestresowanym pracowniku traci cała firma - głównie przez niższą wydajność, ale także przez rotację i kreowany negatywny wizerunek.

- Ważnym, a nierzadko pomijanym obszarem w firmach jest zapewnienie komfortu psychicznego pracownikom, a nie tylko skupianie się na zasadach BHP. Pierwszym krokiem do wyeliminowania stresogennych sytuacji jest zrozumienie problemu. W tym celu pomocne mogą być badania wewnętrzne, które pozwolą nakreślić skalę i przyczyny stresu pracowników. Kolejny krok to wdrożenie programu zarządzania stresem. Powinien być on dostosowany do specyfiki danej firmy i jej możliwości. - wyjaśnia Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service.

- Liczą się długotrwałe działania, które wyeliminują źródła stresogennych sytuacji, a więc np. ustabilizowanie tempa pracy poprzez zmniejszenie liczby obowiązków, spotkania integracyjne pracowników, które wprowadzą dobrą atmosferę w zespole i umocnią więzi międzyludzkie czy włączenie pracowników w procesy strategiczne firmy, tak, by bardziej się z nią identyfikowali - dodaje.

ZOBACZ TAKŻE: Nowe marki we wrocławskich centrach handlowych

Stres w pracy na świecie
W firmach na całym świecie podjęto już działania, które mają ograniczyć stres w pracy. W wielu zachodnich koncernach można spotkać masażystki, które pozwalają pracownikom się zrelaksować. W Japonii tworzy się "sale krzyku", w których można wykrzyczeć negatywne emocje, a Amerykanie zatrudniają "dyrektorów ds. szczęścia", którzy odpowiadają za komfort i satysfakcję pracowników.

- Oczywiście, jak w każdym przypadku tak i tu, sprawdza się teoria, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego najskuteczniejsze są programy tzw. "prewencyjnego zarządzania stresem" opierające się na takiej organizacji pracy, by nie dopuścić do nadmiernego występowania źródeł stresu i ich oddziaływania na pracowników - podsumowuje Krzysztof Inglot.

POLECAMY: Biznes Krok po Kroku - bezpłatne warsztaty we Wrocławiu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto